צלם עיצוב פנים

צלם עיצוב פנים

צילום עיצוב פנים הוא תחום מרתק במיוחד, המאופיין באתגרים מעניינים ופתרונות אלגנטיים.

כאשר אנחנו מתבוננים בצילום כלשהו, אנחנו חשים לעיתים קרובות רגש חזק, למשל של התפעלות, פרץ סנטימנטליות או חיבה: אנחנו מזהים את הרגש, אך לא תמיד יכולים להסבירו.  אנשים רבים יתקשו להסביר מדוע תצלום אחד ישדר יוקרה וצילום אחר ישדר סתמיות אבל הם תמיד יחושו את ההבדל . צלם מקצועי יודע אלו אלמנטים להבליט על מנת להשיג את האפקט הרצוי וכיצד לספק את העין של המתבונן. במאמר זה נעבור על כמה מהאלמנטים האלו ונבין מהם היסודות המרכיבים את מה שנתפס כיפה, אסתטי ומושך.

 

אור וגופי תאורה

נקודה ראשונה וחשובה מאוד היא האור. תאורה היא הגורם הראשון במעלה להבניה של אווירה ועיצוב התאורה תתן אפקט קריטי בכל מקום.  כמובן שהדבר ניכר במיוחד במקרי קיצון: תאורה אפלה  של בר, תאורה רכה ורומנטית של נרות, תאורה קרה ופונקציונלית במרפאה, תאורה מרוממת נפש של שמש קייצית.. התאורה היא הדבר הראשון שיקבע את האווירה בכל חלל. כאשר מעצבי פנים עובדים על חלל, הם מקדישים מחשבה רבה על מיקום התאורה ואופיה.  המטרה שלהם תהיה שילוב של פונקציונליות, בטיחות ובנית אווירה. מנורות וגופי תאורה הן פעמים רבות נקודות השיא בבית, ופעמים רבות מעוררות התפעלות רבה. הן גם מאפשרות לחלל לשנות לגמרי את אופיו לעת ערב. בניגוד לצלם החובב, הצלם המקצועי מודע היטב לאפקט הדרמטי שיש לאור על החלל והוא ידע, שאת האפקט הזה צריך לשמר ולהעצים.

כיצד נשמר את אופי התאורה?

הנה עובדה שחשוב לזכור, המוח שלנו חכם יותר מכל מצלמה ומחשב. המוח שלנו מסוגל לסנן מידע, ולכן מידע בלתי נחוץ, כלל לא נחווה על ידינו. המוח שלנו גם גמיש מאוד  ומסתגל במהירות לגרויים משתנים. חשבו לרגע על תאורת פלורוסנט, האם נתתם דעתכם על הצבע שלה? אם חשבתם על הצבע הלבן או הסגול חשבו שוב, כי האמת היא שתאורת פלורוסנט (הלבנה) נוטה לצבעים רבים: לעיתים היא ירקרקה, לעיתים אדמדמה, לעתים סגלגלה… הסיבה לכך שרובנו לא מבחינים בכך היא שהמוח שלנו מסנן מידע שולי זה. המצלמות שלנו, לעומת זאת לא.

המצלמות ינציחו את התאורה כפי שהיא, ואחר כך תוכנה פנימית שלהן, או מדפיס התמונות ״יתקנו״ את התאורה (אם שאלתם את עצמכם מה זה ״וויט באלאנס״, הרי לכם רמז..). הבעיה בצילום פנים היא תאורת הבית שהיא למעשה תערובת של מקורות אור שונים. השילוב של תאורת חוץ, גופי תאורה קרה, מנורות חמות וכולי מחד, והצורך בהצגת כל אלו באופן מפורט ומחמיא מאידך, הן אתגר מאוד לא פשוט. הפתרונות האולטמטיבי יהיה הצבת פלאשים בחלל, שימוש במצלמה דיגיטלית מתקדמת ותוכנה מקצועית לעיבוד תמונה, אך לשם כך תצטרכו את שירותיו של צלם מקצועי.

 

 

 

 

 

 

 

הנה כמה טריקים קטנים שתוכלו בכל זאת לנסות בעצמכם, במיוחד כאשר אתם מתמקדים בפרט קטן בחלל (למשל, בית מנורה יפה) שתוכלו לנסות בעצמכם. השתמשו בחצובה (אפילו מאולתרת) כדי שתוכלו לצלם ללא פלאש. אם תרצו להשתמש בפלאש, כוונו את הפלאש לתקרה והניחו מולו נייר לבן כדי לפזר ולרכך את האור. המנעו משמש עוצמתית: תוכלו לכלול תאורה טבעית בתמונה, היא יפה מאוד, אך צלמו בשעת בין הערביים ובאופן מדוד מאוד. צלמו תמונות מעט חשוכות, תוכלו אחר כך ״לפתוח״ אותן בזמן עיבוד התמונה והאור הפנימי של גוף התאורה יזהר באופן יפה וללא אזורים שרופים.

סמטריה

העין שלנו מאוד אוהבת סדר וסמטריה, ישנה אפילו תאוריה הטוענת שפנים יפות, הן למעשה פנים סמטריות. ההבדל בין צילום עיצוב פנים סוחט התפעלות לצילום שנראה סתמי וחסר חן הוא בעצם רמת הדיוק והכיול שלו והבנת המדיום. גם כאן, המוח האנושי חכם יותר מהמצלמה; אנחנו ניישר קווים ונטשטש הבדלים אם ברור לנו שהם חסרי חשיבות, המצלמה לעומת זאת, תגיש את המציאות כפי שהיא ועוד תוסיף עליה עיוותים..

אולי הבחנתם שמצלמות שונות ינפיקו צילומים שונים לגמרי. למשל, ניתן לזהות בדרך כלל כאשר תמונה מסוימת היא ״סלפי״ שצולם בטלפון נייד או תמונה שצולמה במצלמה גדולה של חבר. ההבדלים נעוצים בעיקר בשוני שבעדשות. המצלמות של המכשירים הניידים שלנו הן בעלות עדשות רחבות ולכן הצילומים שהן מייצרות הן עשירים וחדים מחד, אך מעוותים, מרובי מתיחות, מאידך (שימו לב איך לרוב נצטלם את עצמנו: מזווית עליונה, המגדילה את העיניים, ולא מזווית ישרה, המרחיבה את האף..) כאשר אנחנו מצלמים צילום פנים, ומנסים ללכוד חלל רחב בתמונה אחת, נצטרך להשתמש בעדשה רחבה במיוחד שתתפוס את מלוא המקום. גם כאן, כדאי להעזר בצלם מקצועי שברשותו עדשה שהיא ייעודית למשימה זו.

אם יש ברשותכם עדשה רחבה, או שבכוונתכם לשכור או לשאול אחת כזאת ולנסות את כוחכם בצילום פנים, שימו לב לעצות הבאות: וודאו שהעדשה תואמת את המצלמה שברשותכם (עדשות של קנון לא מתאימות לניקון, פוג׳י לא תתאים לפנטקס וכולי. התייעצו עם המוכר). קחו בחשבון שלמעט במצלמות מקצועיות מתקדמות במיוחד, ישנו חיתוך של שולי הפריים ולכן יש לקחת מרחב בטחון מסוים כדי שכל מה שאתם רוצים לכלול בתמונה יופיע במלואו. שמרו על סמטריה מושלמת! צלמו כאשר המצלמה מיושרת לחלוטין ולא נוטה מעלה או מטה, השתמשו בחצובה ופלס קטן. עבדו עם החלל והתיישרו עם הקווים של הקירות. אל תניחו לעין שלכם לישר את הפריים עם אלמנטים מרכזיים כגון מיטות ושולחנות, כדי להמנע מעיוות מוגזם ולא נעים.

הפרטים הקטנים והמרגיזים

המצלמה, כפי שחזרנו ושנינו, קולטת הכל בלי היררכיה ומגישה לצופה את כל האמת הערומה..

למדו את העין שלכם לראות ה-כ-ל. את השריטות שעל הפרקט, את תלתלי האבק, את האבק שעל הנורות;  גם לאחר כל מאמציכם אולי תופתעו לגלות את הכבלים שאתם עצמכם הנחתם מחוברים למצלמה מבצבצים בתמונה..   כטיפול מונע, הקפידו לנקות היטב את החלל, במיוחד תנו דעתכם על משטחים ובעיקר המבריקים שבהם. למשל בצילומי מטבחים (נושא אהוב ובצדק) נקו היטב אריחי חרסינה, הסירו מהם שומן וכתמים והחזירו להם את הברק והצבע המקוריים. המנעו מאור ישיר ורפלקטיבי, רככו תאורת פלאש, או השתמשו באור טבעי לא ישיר ולא עוצמתי. עצרו מדי פעם להתבונן בעיון בחומר המצולם, עדיף אפילו על גבי מסך מחשב, ייתכן מאוד שתבחינו בשגיאות שאפשר לתקן במהלך עבודת הצילום, לפני קיפול הציוד. כמובן שישנם פגמים רבים מאוד שלא תוכלו להסתיר במהלך הצילום ואותם תצטרכו להסיר באמצעות המחשב, ובכל זאת, תוכלו לחסוך לכם זמן יקר, ואולי גם כעסים, אם תצמצמו את מלאכת הפוטושופ רק למה שנחוץ בהחלט.

 

 

 

 

 

 

עוד כמה עצות קטנות לחובבים המתקדמים:

  • עבדו עם קבצי RAW
  • עבדו עם ISO נמוך
  • התחילו בצמצם מספר שמונה, לרוב תשיגו תוצאות נעימות לעין
  • כאמור, צלמו תמונות מעט כהות. השתמשו בתוכנות לעריכת תמונות כדי ל״לפתוח״ את הצללים ו״לסגור״ את הבהקים.
  • השתמשו באזור לבן לא שרוף בתמונה ודגמו אותו לשם וויט באלאנס
  • השתמשו בלנס קורקשין, אם אתם עובדים בתוכנה המאפשרת זאת, הדבר ישפר מאוד את איכות התמונה
  • הוסיפו משחקי תאורה והיילייטס בעזרת כלי הברן והדוג׳ (עבדו בזהירות, קל מאוד להגזים, עבדו בשכבות, אם יש באפשרותכם)
  • במהדורות האחרונות של פוטושופ, ובתוכנות אחרות, תמצאו כלים מתקדמים מאוד להסרת פגמים ואפילו חלקים נרחבים של התמונה. הם קלים מאוד ללמידה ושימוש ושווה לחקור את הנושא בסרטוני הדרכה שביו טיוב.
No Comments

Post A Comment

דילוג לתוכן